Ako zvládnuť zlosť a hnev?

Veľa ľudí nazerá na hnev ako na nevyhovujúci jav vyváženého životného štýlu, a preto sa ho mnohokrát snažia potláčať. Tieto prejavy sú, ale prirodzenou súčasťou života a dá sa s nimi pracovať, keď človek vie ako.

Hnev i zlosť sú vyvolávané mnohými impulzy. Môže sa jednať napríklad o obranu pred nespravodlivým správaním alebo pred útokmi z rôznych strán. Keď sa hneváme, zvyčajne strácame veľa energie. Na druhej strane nás ale hnev môže posunúť ďalej a povzbudiť nás k vytrvalosti či snahe nevzdávať sa. Je však potrebné mať na pamäti, že o „zdravom a motivujúcom” hneve sa dá hovoriť len vtedy, kým nás nezačne ovládať. Je preto nesmierne dôležité naučiť sa, ako predísť jeho nekontrolovateľným prejavom.

Čo je teda správne?
Zrejme si kladiete otázku: „Ako s tým naložiť? Nechať svoje emócie prúdiť alebo ich dusiť v sebe?”. „Novodobé teórie psychológov popisujú, že hnev je zdravá emócia, ktorá je veľmi dôležitá pre naše duševné zdravie a pre zdravý psychický vývin. Pomáha nám pri vytváraní primeraných hraníc osobnosti, pri sebarealizácii a je dôležitý pre zdravý vývin ega a sebavedomia. Emócie hnevu sú dynamické. Nabádajú nás totiž k aktivite a nútia nezostať ticho stáť. Ak sa hnev ventiluje primeraným spôsobom, teda že sa správame asertívne v situáciách, v ktorých sa necítime dobre alebo s niečím nesúhlasíme, nemusí to potom prerásť v agresivitu. To, že sa cítime nahnevaní, značí, že sa necítime „vo svojej koži ” a niečo nám vadí. Môže to byť reakcia na nenápadné psychické či fyzické potreby. Keď túto emóciu dlhšiu dobu potláčame, pravdepodobne prerastie v afektívny výbuch, ktorý už človek nemá pod kontrolou. V extrémnych prípadoch, keď ľudia nie sú schopní emócie zvládať, je možné hnev tlmiť liekmi.“, hovorí psychologička Denisa Maderová. My vám však poradíme niekoľko trikov, aby k extrémnym prípadom nedochádzalo.
Čo hnev spôsobuje najčastejšie ?

Je veľmi podstatné, v akom prostredí sa zdržujete. Keď sa nachádzate dlhší čas v akejkoľvek skupine ľudí, je to zvyčajne podnet k nedorozumeniam, tzv. „ponorková choroba“. Ďalším rizikovým faktorom je negatívna atmosféra, v ktorej sa ľudia cítia napäto a nepríjemne. Typickým príkladom môže byť dlhodobá nespokojnosť v práci, vzťahu a z toho plynúce frustrácie. Všetko sa totiž odvíja od našej spokojnosti, od stresových situácií, ale aj od únavy. Ktokoľvek, kto by musel čeliť iba negatívnym podnetom, pravdepodobne skĺzne k tomu, že sa z neho stane zatrpknutý človek so sklonmi k agresivite.
„Agresívne správanie je prejavom dlhodobej frustrácie a konfliktov s okolím. Spúšťačom môže byť dlhodobá nespokojnosť s prostredím, v ktorom žijeme a pracujeme, ale aj so sebou samým. Agresia a zlosť sú prejavom potláčania ľudských potrieb, popierania či neakceptovania vlastných potrieb a znemožnenie prejaviť vlastné túžby, názory a presvedčenia. Rovnako významný vplyv má, keď cítime od okolia nedostatok rešpektu a uznania. Zlostná reakcia na určitý podnet môže mať mnohokrát korene až v našom detstve.“, vysvetľuje psychologička.

Varovné signály
Je pozoruhodné, že podľa varovných signálov môžeme toto emočné vypätie pozorovať alebo dokonca zmerať. Vo chvíli, kedy sa naučíte poznávať „svoje“ varovné signály, naučíte sa oveľa ľahšie predísť výbuchom hnevu, ale aj zlostným situáciám. Keď sa človek hnevá, zrýchľuje sa mu činnosť srdca a stúpa mu krvný tlak. Farba pokožky sa môže zmeniť, napríklad sčervenať a telo začne produkovať adrenalín. Tento hormón je vylučovaný dreňou nadobličiek a jeho základnou funkciou je pripraviť telo k akcii v dvoch prípadoch: k útoku či úteku. Akonáhle v tele stúpne jeho hladina, má človek podobné pocity ako pri strese. Zovreté hrdlo, potenie, studené ruky aj nohy, a to všetko vďaka centralizácii krvi v životne dôležitých orgánoch. Medzi ďalšie signály môžu patriť rozšírené zreničky zvýšená hladina krvného cukru, ktorý sa štiepi na najjednoduchšie zdroje energie, pre prípad úteku. Hovorí vám niečo táto charakteristika? Našli ste sa aspoň v niečom? Ak tieto zlostné stavy prežívate často, mali by ste čítať ďalej a naučiť sa s nimi viac pracovať. V žiadnom prípade však tieto varovné signály nepodceňujte, pretože dlho potláčaný hnev môže spôsobiť depresie, ale aj bolesti chrbta a migrény.

Čo funguje proti hnevu?
Pri cvičení a najrôznejších športových aktivitách telo zaplavujú endorfíny. Tieto hormóny vylučuje hypofýza v priebehu fyzickej záťaže. Odborníci tento hormón často označujú ako istý druh vnútorného opiátu, ktorým telo tlmí bolesť spôsobenú fyzickou záťažou. Cvičením je mozog stimulovaný, aby vytváral väčšie množstvo týchto látok. Tie sú zodpovedné za odbúravanie zlej nálady. Skúste si pripraviť rozvrh športových aktivít na celý mesiac. Vyberajte si adekvátne k ročnému obdobiu. Ak sú teplejšie mesiace, skúste jazdiť do práce na bicykli. Keď začnete deň na čerstvom vzduchu, určite vás to príjemne naštartuje, a tiež negatívne situácie potom budete zvládať s väčším náhľadom. Ak nie ste nadšení cyklisti, skúste po práci plávanie, ktoré tiež pozitívne ovplyvňuje našu fyzickú kondíciu. Keď sa budeme cítiť dobre po fyzickej stránke, prejaví sa to aj na psychickom stave. Pre pestrosť vyskúšajte tiež badminton alebo squash. Ak vás aktívne športy toľko nebavia, vždy môžete vyraziť von aspoň na prechádzku alebo skúsiť chodiť pešo aj do práce. Uvidíte, že potom pre vás bude hračka, zostať v pokoji a hnevu sa nepoddať .

Správna (ne ) verbálna komunikácia robí zázraky.
Dobre zvládnuté komunikačné schopnosti, vám tiež pomôžu, aby ste sa oblúkom vyhli rôznym nedorozumeniam a nepríjemným stretom. Je dobré dbať aj na adekvátnu neverbálnu komunikáciu, pretože ľudia môžu zdanlivo jasné signály pochopiť úplne inak. Ak máte práve s porozumením najrôznejších signálov z okolia problém, skúste sa v tom zdokonaľovať napríklad čítaním odborných publikácií alebo aj tým, že budete vnímavejší, čo vám ostatní hovoria. Skúste byť viac pozitívne naladený a „vidieť pohár viac poloplný ako poloprázdny.“ Ľudia sa potom vo vašej prítomnosti budú cítiť šťastnejšie a budú sa na vašu prítomnosť tešiť.

STOP nahromadenému hnevu
Ďalším kľúčovým elementom pre zvládnutie konfliktov a hromadenie hnevu je umenie odpúšťať . Uvedomte si , že nikto z nás nie je dokonalý a každý robí v živote chyby. To si skúste uvedomiť vždy, keď vás niečo skutočne nahnevá. Dávajte ľuďom druhú šancu a uvidíte, že si tým otvoríte priestor pre nové pozitívne emócie .
Keď pohár pretečie

Mýliť sa je ľudské, a tak nie je prekvapujúce, že aj keď sa človek snaží zo všetkých síl zostať v pokoji, dostane sa občas jednoducho do „varu“. Ak máte pocit, že nad zlosťou strácate kontrolu, najlepšou možnosťou je, dať si pauzu. Opustiť miestnosť, ísť sa prejsť, skrátka ” vypnúť “. Situáciu doriešte až s chladnou hlavou. Ak sa vám tieto situácie stávajú častejšie, je vhodné skúsiť relaxačné techniky. Základom je hlboké dýchanie, napočítať do desať, niekomu pomáha trebas jóga. Keď ale nepomôže nič a zlostné výlevy prichádzajú stále častejšie, nebojte sa vyhľadať odbornú pomôcť a poradiť sa s odborníkom .
Pokúšajte sa minimalizovať konfliktné situácie, ktoré môžu viesť k zlostnému konaniu. Pravidelne sa venujte pohybovým aktivitám, vyčistíte si tak myseľ od starostí aj stresu. Doprajte si aj dostatok odpočinku, napríklad v podobe masáže. Pohyb na čerstvom vzduchu alebo rozhovor s blízkou osobou, to všetko nám môže pomôcť vyzrieť nad zlosťou i hnevom.

A rada odborníka na záver :
„Vnímajte potreby svojho tela a nesnažte sa ich v sebe potláčať. Majte na pamäti, že hnev je zdravá emócia, ktorá je obrannou reakciou tela, a rovnako nás tak nabáda k činnosti, sebarealizácie a k aktivite. Preto svoje telo počúvajme. Snažte sa svoje emócie a pocity vyjadrovať otvorene, ale slušne a tak sa vyhnite neprimeraným reakciám a výbuchom hnevu.“, uzatvára psychologička Denisa Maderová.